In bedrijfstelling en onderhoud van machines en installaties wordt steeds complexer. Machines worden slimmer en hebben steeds meer functionaliteit. Daarnaast eisen de klanten steeds grotere beschikbaarheid en dienen de onderhoudskosten teruggeschroefd te worden. Hoe zorgen we ervoor dat de juiste kennis plaats- en tijdonafhankelijk aanwezig is? Raymond Janssen, Operations Manager bij Axians, gaat verder in op deze vraag.
Axians biedt samen met haar partner Fieldbit een oplossing naar de markt waarbij engineers in het veld ondersteund worden door middel van Augmented Reality. Met deze techniek is het mogelijk om een informatielaag te projecteren in de werkelijkheid.
‘Fieldbit is cloud-based software met een volledig ticketsysteem, chat en voice communicatie, live-video en Augmented Reality.’
Met Fieldbit zijn organisaties in staat om de mensen met de juiste kennis plaats- en tijdonafhankelijk een collega of klant op afstand te ondersteunen. Via de module Hero kan de expert werken met een browserversie (laptop of PC) of via een app op een tablet of smartphone. De engineer in het veld kan ook met een tablet of smartphone werken. Is handsfree belangrijk, dan kan er ook gekozen worden voor smart glasses. Op deze smart devices hoeft alleen een app geïnstalleerd te worden.
Met de module Logic kan de engineer in het veld Fieldbit ook gebruiken voor een stappenplan of checklistprocedure. Hierbij worden controles aangezet, zodat geborgd wordt dat alle stappen zijn gezet. Dit wordt toegepast bij inbedrijfsstelling of regulier onderhoud.
Tot slot kan realtime data van een machine in de ruimte gepresenteerd worden. Zo kun je de flow in een buis zien of de hitte van een pijp. Op dezelfde manier is zichtbaar te maken welke reparaties eerder aan (een onderdeel van) een machine hebben plaatsgevonden.
Tijdens en na live demonstraties van Fieldbit krijgen we regelmatig deze vragen, die we als volgt beantwoorden:
Ben je geïnteresseerd? Lees hier onze brochure over Augmented Reality.