Home » Oplossingen » Innovatie, à la carte

Innovatie, à la carte

Datum: 05 februari 2020
Auteur:
Raymond Janssen

Als het gaat om innovatietrajecten binnen industriële bedrijven is de praktijk doorgaans een stuk grilliger dan de vooraf uitgetekende roadmap doet vermoeden. Dat is immers een ideale afspiegeling die voorbij gaat aan één gegeven: niet elke organisatie bevindt zich op hetzelfde punt. Niemand begint helemaal op nul en ook spelen niet overal dezelfde vragen. Met onze à la carte-benadering krijgt elk IoT-innovatietraject een duwtje over het cruciale tipping point.

Veel bedrijven in de maakindustrie startten de afgelopen jaren digitale innovatieprojecten. Vaak gaat het dan om het uitwerken van plannen om meer waarde uit data te halen. Data die bijvoorbeeld afkomstig is uit machines in een productielijn en die inzichten oplevert die de efficiency verhogen. Eén van de manieren waarop, is met predictive maintenance: een technologie die helpt uitval van productielijnen te voorkomen. Een ander voorbeeld is het door machinebouwers uitrusten van apparatuur met IoT-technologie, zodat zij hun klanten kunnen helpen met het beheer van hun assets.

In het geval van deze machinebouwers is de kans groot dat er diverse initiatieven zijn geweest om ‘iets’ te doen met IoT en data. In sommige gevallen zijn er al geavanceerde oplossingen tot stand gebracht. Op iot.axians.nl/oplossingen zijn enkele van deze succesverhalen te lezen. Maar lang niet iedereen staat op dit punt. Waar staan ze dan wel? Ook dat verschilt. Zo kan het zijn dat er al data wordt verzameld. Het bewustzijn dat dit waarde op kan leveren, is dan al aanwezig. Of er wordt al samengewerkt met bepaalde partners, maar er zijn nog steeds vragen over de toegevoegde waarde van een investering. Iets wat ook veel voorkomt is dat studenten, soms als deel van een afstudeerproject, onderzoek hebben gedaan. Een begin is dan gemaakt.

Reis op maat
Maar hoe kunnen we hiermee ons geld verdienen? Kunnen we de markt al op? Dit soort vragen speelt bij veel bedrijven in de maakindustrie die wij tegenkomen. Wij kunnen hen helpen met een stappenplan dat begint bij het creëren van bewustzijn en het gezamenlijk ontdekken van de waarde van IoT, naar het realiseren van een prototype en het opschalen c.q. in productie nemen daarvan. Maar liever spreken we van een à la carte-benadering. Dit houdt in dat wij afhankelijk van de expertise die al in huis is, en de stappen die al gezet zijn, een digitale reis op maat samenstellen. Wij helpen met technologie, waaronder connectiviteit, een platform en apps, maar juist ook met bedrijfskundige vraagstukken.

De à la carte-benadering schotelt klanten onder meer een brede keuze voor in workshops, met verschillende uitgangspunten waarmee we invulling geven aan de specifieke behoefte. In een halve dag werkt de klant samen met Axians-specialisten aan bijvoorbeeld awareness, strategie of zelfs al een eerste businesscase met IoT, inclusief inschattingen voor budgetten en ROI. Maar het kan ook gaan over meer technische vragen rondom connectiviteit. Dus: hoe kunnen we informatie uit bepaalde machines ontsluiten, versturen, verzamelen en analyseren? Met de juiste begeleiding helpen wij per onderdeel onze klanten in de maakindustrie binnen no time op weg.

Meer gevoel bij innovatie
Zo zijn er ook later in de innovatiereis verschillende vraagstukken die lang niet altijd technologisch van aard zijn. Een prototype moet bijvoorbeeld niet alleen in staat zijn om de technische werking van een concept aan te tonen. Liever hebben wij het over een MLP, oftewel ‘Minimum Lovable Product’. Wat betekent dat een dashboard of platform bij voorkeur ook al is aangepast aan de huisstijl van de klantorganisatie en ook al wat ‘metertjes en radertjes’ kan laten zien met de eerste interessante inzichten. Dit is minstens zo belangrijk als het technisch juist functioneren van het prototype. Intern moet je namelijk ook de boer op kunnen met dit verhaal. Het liefst heb je dan een verhaal waarmee je fans creëert. Fans die een idee hebben van de innovatie (en wat dit voor hen betekent), er gevoel bij hebben en op hun beurt ook anderen weer enthousiast maken.

Op veel momenten bevat de innovatiereis vraagstukken (technisch, maar ook niet technisch) waardoor er vertraging kan optreden. Of erger, uiteindelijk leidt tot het maar helemaal afblazen van de reis. Maar wat als je binnen een dag of zelfs dagdeel verder kunt? Dat beogen wij met onze á la carte-benadering voor datagedreven innovatie. Innovatie hoeft geen in steen gebeitelde roadmap te zijn, maar je moet wel verder kunnen. Een prettige reis gewenst!