Home » Blog » IoT succesvol implementeren: start met een pilot bij een van jouw klanten

IoT succesvol implementeren: start met een pilot bij een van jouw klanten

Datum: 25 June 2019
Auteur:
Gertjan Edelijn

Een van de onderdelen rondom de marktintroductie van een dienst zoals MAESTRO, is het uitvoeren van een pilot bij een van jouw klanten: je launching customer. Dit is een belangrijke stap, want het kan het verschil betekenen tussen gewoonweg een goed idee of een vliegende start. Wees er daarom zeker van dat je een klant selecteert die in staat is om andere klanten over de streep te trekken. De ideale launching customer is:

1. Innovatief

Kies een klant die openstaat voor vernieuwing, kansen ziet en jouw dienst graag wil uitproberen. Hij is zich ervan bewust dat de dienst nog niet helemaal klaar is voor de grote markt en is bereidwillig om mee te denken over creatieve out-of-the-box oplossingen. Om jouw dienst te verbeteren geeft hij graag feedback vanuit zijn perspectief en ervaring.

2. Een ambassadeur

Je launching customer wil jouw dienst al afnemen voordat deze zich heeft bewezen. Dat geeft aan dat hij heel veel vertrouwen heeft in jouw capaciteiten om een goede dienst op de markt te zetten. Hij zorgt er vervolgens voor dat een grotere groep potentiële klanten hetzelfde vertrouwen in jouw dienst krijgt, door als referentie te fungeren en de positieve boodschap over te dragen. Ga na wie van jouw klanten dit gevoel het sterkst uitdraagt.

3. Betrokken

De ideale launching customer voelt zich betrokken bij jouw organisatie en de toekomst van je bedrijf. Hierin gaat hij een stapje verder dan andere klanten, die wel de interesse hebben om de dienst te gebruiken, maar zich verder niet bekommeren om het slagen dan wel falen van de organisatie. Hij biedt oprechte hulp om de marktintroductie succesvol te maken en heeft misschien zelfs interesse in een strategische samenwerking.

Win-winsituatie voor je klant

Bied de klant in ruil voor zijn rol als launching customer enkele voordelen. Maak de dienst bijvoorbeeld prijstechnisch gunstiger, bied aanvullende diensten, aandelen (indien mogelijk) of activiteiten aan ter versterking van hun eigen merk. Betrek de klant eventueel actief bij de promotie van jouw dienst. Onderzoek wat voor jouw potentiële launching customer interessant is en inventariseer op welke manier je daar gehoor aan kunt geven. Een ander, en zeker niet onbelangrijk voordeel voor deze klant, is dat hij, door deel te nemen aan de pilot, vooroploopt op zijn concurrent. Hij kan zijn eigen klanten betere en meer innovatieve diensten en services leveren.

Het is belangrijk om te testen of je concept bij één klant werkt. Heb je met deze eerste klant een succesverhaal in handen, dan is het tijd voor de brede lancering!

Wil je weten welke stappen je nog meer kunt nemen in de route van idee naar oplossing? Bekijk dan onze infographic ‘De route naar Connected Machines'.